Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1475252   Expressió plàstica: artistes i tècniques per implementar a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   1/11/2023 - 21/11/2023 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Desig d'Aprendre
  
  
  
Tipus activitat   13DA Expressió plàstica: artistes i tècniques per implementar a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/11/2023
  
Cost matrícula (Euros)   40
  
Descripció i   Metodologia:   El curs és una continuació del primer “Una nova mirada cap a l'art” ampliant les bases per seguir amb aquesta mirada de reflexionar sobre l'art a les aules. On es tendeix a reproduir i copiar les obres dels autors i autores més conegudes deixant de banda altres artistes més properes, menys conegudes i vives, així com artistes dones.

A més, es vol ampliar la mirada presentant infinitat de tècniques de diferents dificultats i amb diferents processos per poder atendre la diversitat que trobem a l'aula tenint en compte els seus gustos i interessos així com en els nivells d'aprenentatge on es troben.
Les propostes obertes sobre art han de ser sense passos establerts i donant a conèixer infinitat de tècniques, materials i suports. A partir d'aquesta experimentació, els nens i nenes fan connexions d'aprenentatges de manera competencial, que els acompanyaran al llarg de tota la vida.

Gràcies a les propostes obertes d'art, on se sap com es comença però no com s'acaba es dóna atenció a tots els ritmes d'aprenentatge i moments evolutius, on cada infant crea al seu ritme, sense un model establert. Aprenent, experimentant i creant connexions i aprenentatges.

En definitiva, l'art ens ajuda a crear coneixements i connexions que podem extrapolar a tots els aspectes de la nostra vida, i és molt més competencial i creatiu. En aquesta segona part del curs s'aprofundeix molt més en diferents tècniques que es poden fer servir a l'aula així com també saber fer una bona elecció d'artistes enriquidores pels nostres petits i petites, sent molt més competencials i creatius.

Les activitats que es proposen es basen sobretot a poder canviar la mirada de l'art, tenint en compte la metodologia i la teoria de l'art de procés mitjançant l'autoreflexió de la pràctica docent així com també a posar en pràctica els nous continguts i metodologies presentades pensant en propostes obertes d'art a l'aula sobre tècniques i artistes noves.

Al llarg del curs es realitzen qüestionaris sobre els continguts treballats així com un fòrum de debat i reflexió. A més, es posaran al seu abast vídeos i lectures interessants per poder ampliar la visió i els coneixements. Al segon i tercer mòdul es proposa dissenyar propostes obertes d'art per posar en pràctica de forma competencial i pràctica allò après al llarg del curs. Tal com hem descrit a l'apartat anterior.

La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.

-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.

-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).

-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
  
Objectius   -Canviar la mirada que es té de l'art a l'escola i a l'aula.
-Reflexionar sobre el paper com a adult-docent envers els nens i nenes i el seu art.
-Oferir una base sòlida de tècniques d'expressió plàstica i coneixement de diferents autors/autores per treballar a l'aula tant a educació infantil com a primària.
-Mostrar la importància de treballar amb artistes coneguts i conegudes, viu i vives i properes.
-Sortir dels autors (masculins) més coneguts treballant la igualtat de gènere.
-Conèixer el paper de la dona a la societat i l'art.
-Reflexionar sobre la nostra metodologia enfocada al producte final i veure el procés com el cicle d'aprenentatge actiu, tot gaudint del procés.
-Conèixer la metodologia enfocada en el procés de creació tot posant-la a la pràctica.
  
Continguts   Mòdul 1: Què és l'art enfocat als nens.

-Art de procés versus Art del producte final (Process art). El procés és important perquè és on es creen aprenentatges, resolució de conflictes i connexions que perduran per sempre i a la fi no es pot arribar al cim sense gaudir del camí/procés.
-Paper de l'adult, rol i avaluació de l'àrea de visual i plàstica donant diferents eines i coneixent el nou currículum. Es donen recursos per canviar el paper de l'adult, per acompanyar en el procés i guiar així com donar a conèixer diferents recursos per poder avaluar correctament els i les nostres alumnes d'una manera activa.


Mòdul 2: Tècniques d'expressió plàstica.

-Tècniques diverses amb diferents materials per posar en pràctica a l'aula. Descobriment de moltíssimes tècniques amb noms específics, fàcils d'integrar a l'aula que donen resposta a la diversitat que tenim en ella.
-Bibliografia recomanada per tenir a l'aula i treballar-lai incorporar al racó d'art o de biblioteca.

Mòdul 3: Artistes.

-Quins tipus d'artistes triar. Importància de conèixer artistes propers, vius. No treballar sempre amb els mateixos referents masculins. L'art es troba a tot arreu. Artistes per infantil i primària. Donant idees i pràctiques relacionades amb aquests artistes. Artistes diversos que formen part de diferents expressions artístiques.
-El paper de la dona a l'art i a la societat actual. Coeducació.
-Bibliografia recomanada per tenir a l'aula i treballar-la. Ens donarà molt de joc per ampliar continguts.
  
Formador/a   Meritxell Pérez Aguilar
  
Avaluació   Pla d'avaluació de l'activitat:

El o la participant superarà el curs una vegada ha compartit reflexions a tots els fòrums establerts (mòdul 1,2 i 3).
Així com realitzat els dos projectes sobre art: un implementant a l’aula les diferents tècniques presentades al curs i l’altre treballant un artista donat al mòdul i realitzat els qüestionaris finals pertinents.

Tasques d'aprofitament que el o la participant haurà realitzat:

Mòdul 1:
-Visionat d'un vídeo, lectura d'un article i explicació d'un conte infantil i presentació de la teoria.
-Cal fer una reflexió final sobre el mòdul contestant unes preguntes presentades, posant com a punt de partida la metodologia emprada a l’aula i la que se’ls ha presentat en aquest mòdul.

Mòdul 2:

-Visionat d'un vídeo sobre experts en neurociència així com la presentació i descripció d'una pràctica docent sobre art completament oberta. D’aquesta manera posen en pràctica allò que estan aprenent al curs.
-Cal fer una reflexió final sobre el mòdul contestant unes preguntes presentades tot reflexionant sobre les tècniques presentades al mòdul si les coneixent o no, ampliant el repertori amb noves.
-Presentació d'un projecte posat en pràctica a l'aula tenint en compte la teoria treballada i les tècniques presentades. Es valorarà que es realitza amb més d'una tècnica i documentat pas a pas.

Mòdul 3:

-Visionat d'un vídeo sobre Els ateliers d´artistes així com presentació d´una pràctica docent realitzada a terme en una escola i presentació de la teoria.
-Cal fer una reflexió final sobre el mòdul contestant unes preguntes presentades tot reflexionant sobre els artistes que presenten actualment a l’aula i els que s’han presentat en el mòdul.
-Presentació d'un projecte posat en pràctica a l'aula tenint en compte la teoria treballada sobre diversos artistes. Es valorarà la documentació del procés i la presentació d'artistes femenines.

-Qüestionari final de satisfacció del curs en general.
-Reflexió final del curs al Fòrum final.
  
Requisits de  certificació   Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
  
Persones  destinatàries   Infantil-primaria
  
E-mail   desigdaprendre@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).